Rzeźbienie męskiej klatki piersiowej

Korekta ginekomastii – chirurgiczna korekcja męskich piersi

Wiek dojrzewania jest okresem, w którym zarówno chłopcy, jak i dziewczęta nie tylko zmieniają się fizycznie w związku z dorastaniem, ale także intensywnie zaczynają dbać o swój wygląd. I tak też było w moim przypadku. Tak jak wielu moich kolegów, tak również i ja zainteresowałem się ćwiczeniami i pojawiła się chęć chodzenia na siłownię. Zacząłem dokładniej przyglądać się swojemu ciału. Gdy miałem 15 lat zaniepokoiłem się wielkością moich piersi. Nie były takich rozmiarów, jak u kobiet, ale zdecydowanie moja klatka piersiowa nie była płaska. Wstydziłem się rozebrać na boisku, a często ze znajomymi graliśmy w nogę. Mój problem narastał i wcale nie minął tak, jak przypuszczałem. Kończę studia i myślę, że nadszedł ten czas, w którym chciałbym pozbyć się krępującego problemu.

Korekta ginekomastii jest chirurgiczną metodą zredukowania męskich piersi i ma na celu usunięcie przerośniętego gruczołu piersiowego, zbędnej tkanki tłuszczowej, a także ewentualnego nadmiaru skóry z tej okolicy oraz wyprofilowanie męskiego, eleganckiego profilu klatki piersiowej.

Rozpoczynając operację, chirurg plastyczny wykonuje standardowo cięcie okołootoczkowe, na linii otoczki sutkowej i skóry go otaczającej. Następnie odseparowuje skórę od gruczołu piersiowego, uzyskując w ten sposób dostęp do tkanki, która ma być redukowana. Po usunięciu nadmiaru tkanki tłuszczowej wraz z przerośniętym gruczołem piersiowym, może być założony dren ssący. Rana zaszywana jest bardzo cienkimi nićmi chirurgicznymi. Jeśli korekcji podlegała większa ginekomastia, może pojawić się potrzeba usunięcia nadmiaru skóry.

Ginekomastia, czyli obecność zauważalnego gruczołu piersiowego u mężczyzny, występuje w czasie burz hormonalnych u niemowląt i chłopców w wieku dojrzewania oraz u starszych panów. U najmniejszych dzieci pojawia się na krótki okres po urodzeniu. Szacuje się, że występuje u więcej niż połowy dorastających chłopców i u większości z nich mija bez podjęcia leczenia, w momencie osiągnięcia przez nich dorosłości. Cierpią na nią także mężczyźni po 50. roku życia.

Istnieje wiele przyczyn przerastania męskiego gruczołu piersiowego. Powszechną przyczyną ginekomastii jest nadmierne gromadzenie się tkanki tłuszczowej bądź wahania poziomu hormonów płciowych, między innymi estrogenów i androgenów. Jednakże u części osób może być ona wynikiem występowania wielu chorób i dlatego wymaga pogłębionej diagnostyki. Czasami ginekomastia spowodowana jest również genetyką. Może być także rezultatem korzystania z niektórych leków i hormonów, nadmiernego spożywania alkoholu lub być skutkiem działania sterydów przyjmowanych przez mężczyzn pragnących zbyt szybko zbudować masę mięśniową.

Przed przystąpieniem do zabiegu redukcji piersi diagnozuje się przyczynę ginekomastii. Panowie z przerostem gruczołu piersiowego mogą być kierowani na badania obrazowe celem wykluczenia nowotworu piersi, wykonują również szereg badań laboratoryjnych. Należy bowiem wyeliminować ewentualną patologię męskich atrybutów, czyli jąder i prostaty, a także choroby płuc, wątroby, nerek i tarczycy, które także mogą powodować ginekomastię.

Przerost męskich piersi może mieć charakter zmian niewielkich, średnich i znacznych. Od ich specyfiki uzależniona będzie rozległość operacji. Po korekcji ginekomastii, która jest niezwykle popularną procedurą zwłaszcza wśród młodych mężczyzn, Pacjenci zyskują estetycznie ukształtowaną, męską klatkę piersiową. Ta spektakularna zmiana może przyczynić się także do wzmocnienia poczucia własnej wartości i pewności siebie.

Zalecenia po redukcji męskich piersi:

• pobyt w klinice: jeśli operacja przebiegała w znieczuleniu ogólnym, Pacjent pozostaje 1 dzień w klinice;
  • opatrunki i odzież specjalna: opatrunek powinien być zmieniany raz dziennie, najlepiej po kąpieli, Pacjent przez 8 tygodni powinien nosić specjalną kamizelkę uciskową, która będzie modelowała operowaną okolicę ciała;
  • ograniczenia ruchowe: przez 2 tygodnie po operacji należy ograniczyć aktywność o większym nasileniu, w tym także ćwiczenia angażujące mięśnie klatki piersiowej, po 2 miesiącach od operacji – po konsultacji z lekarzem – można powrócić do ćwiczeń, sportu, ale tylko wtedy, gdy te czynności nie powodują bólu w okolicach klatki piersiowej;
  • leki: Pacjent może przyjmować leki tylko uzgodnione z lekarzem – w tym zalecone antybiotyki, z silnych preparatów przeciwbólowych należy korzystać z rozwagą, nie wolno także stosować aspiryny oraz innych leków powodujących zaburzenia krzepliwości krwi, zalecane jest aplikowanie specjalnej maści na blizny;
  • inne: przez co najmniej 3 miesiące obowiązuje zakaz korzystania z sauny, przez 3 miesiące nie można także opalać okolic operowanych, zaleca się stosowanie kremu z wysokim filtrem UV;
  • wizyty kontrolne: po zabiegu Pacjent zobowiązany jest do przyjścia na ustalone z lekarzem wizyty kontrolne.

O szczegółowych zaleceniach pozabiegowych Pacjent będzie poinformowany w klinice.

Operacja chirurgiczna jest obecnie jedyną metodą redukcji męskich piersi. Mimo rozwoju medycyny, nie opracowano alternatywnych procedur, które pomogłyby rozwiązać ten męski problem.

Po każdym zabiegu chirurgicznym pozostają blizny. Ich rozległość zależna jest od wielkości piersi przed operacją, od tego czy wraz z tkanką tłuszczową usuwany jest nadmiar skóry i zastosowanej metody operacji. Ogólnie można powiedzieć, że im mniejszy zakres korekcji, tym mniejsze stosuje się nacięcia na skórze, po których zostają niewielkie blizny. Szersza rozpiętość operacji pozostawia po sobie większy ślad. Proszę pamiętać, że przy właściwej pielęgnacji blizn stają się one mniej widoczne i kłopotliwe. Standardowo w ciągu 6-12 miesięcy większość blizn blednie do tego stopnia, że trudno je odróżnić od okalającej skóry.

Zwykle tego typu operacje wykonuje się po zakończeniu okresu dojrzewania. U większości młodych mężczyzn ginekomastia ustępuje samoistnie właśnie w tym czasie. Warto poczekać i ocenić czy ingerencja chirurgiczna będzie w ogóle potrzebna. Jeśli przerost piersi jest widoczny po wieku dojrzewania, zalecane jest także wykonanie badań diagnostycznych, których celem jest wskazanie innych niż hormonalnych przyczyn ginekomastii.

Ogólnie mówiąc nie ma takiego limitu wieku. Na to czy będzie można wykonać operację ma wpływ ogólny stan zdrowia Pacjenta. Proszę jednak pamiętać, że wraz z wiekiem zwiększa się ryzyko wystąpienia chorób, które mogą stać się przeciwskazaniem do wykonania wielu zabiegów, także tego korygującego wielkość męskich piersi.

Efekty operacji są trwałe, gdyż tkanka tłuszczowa oraz gruczołowa została usunięta. Jednak niezdrowy tryb życia, dalsze wahania hormonalne, używki czy przyrost wagi mogą przyczynić się do ponownego przerostu gruczołu, gromadzenia tkanki tłuszczowej w okolicy klatki piersiowej i zmiany jej wyglądu.

Każda operacja niesie za sobą ryzyko powikłań. O powikłaniach ogólnych i tych charakterystycznych dla tego zabiegu każdy Pacjent zostanie poinformowany podczas wizyty kwalifikacyjnej.

Celem każdej operacji estetycznej jest uzyskanie naturalnego efektu końcowego. Tak samo jest w przypadku korekty ginekomastii. Po jej wykonaniu Pacjent zyskuje symetryczną klatkę piersiową o naturalnym wyglądzie.

W przypadku umiarkowanego zwiększenia piersi spowodowanego zgromadzeniem się tkanki tłuszczowej w tej okolicy można zastosować samą liposukcję.

Dieta i ćwiczenia oraz utrata masy ciała nie rozwiążą tego problemu. Mogą spowodować zmniejszenie objętości tkanki tłuszczowej w piersiach, ale nie zredukują przerośniętego gruczołu piersiowego. Najlepszym rozwiązaniem jest poddanie się chirurgicznej metodzie redukcji wielkości piersi.

Powrót do obowiązków zawodowych uzależniony jest od rodzaju wykonywanych czynności. Jeśli Pacjent pracuje w biurze i jego zadania nie wymagają większej aktywności fizycznej, to 5–7 dni po zabiegu może pójść do pracy. Jeśli natomiast wykonuje pracę fizyczną, należy odczekać co najmniej 10 do 14 dni, a przed powrotem skonsultować się z lekarzem prowadzącym.

około 1,5 h

ogólne

1-2 dni

Zdjęcie szwów