Odzyskaj dawną sprawność dłoni

Dekompresja nerwu pośrodkowego w zespole cieśni nadgarstka

Od dłuższego czasu odczuwam drętwienie i mrowienie kilku palców ręki. Początkowo dolegliwości były sporadyczne i występowały tylko podczas snu. Z czasem doprowadziły do kilkukrotnego wybudzania się w nocy. Ból zaczął promieniować do przedramienia. Zalecone leki antyzapalne wyciszały dolegliwości, ale tylko na krótko. Drętwienie i kłucia palców pojawiły się także w dzień. Coraz trudniej jest mi wykonywać czynności wymagające precyzji, a ból ręki towarzyszy mi każdego dnia.

Celem operacji jest odbarczenie nerwu pośrodkowego poprzez przecięcie lub usunięcie tkanek powodujących ucisk, a w rezultacie zmniejszenie dolegliwości bólowych i przywrócenie prawidłowej ruchomości dłoni i palców.

Operację zespołu cieśni nadgarstka przeprowadza się metodą tradycyjną lub endoskopową. Tradycyjna operacja polega na wykonaniu 2-3-centymetrowego nacięcia wewnętrznej strony dłoni, przez które zazwyczaj usuwa się tkankę powodująca ucisk.

Leczenie endoskopowe jest mniej inwazyjne, wykonuje się tylko jednocentymetrowe nacięcie i polega na przecięciu tkanki kolidującej z nerwem.

Zespół cieśni nadgarstka pojawia się z powodu długotrwałego ucisku więzadła poprzecznego na nerw pośrodkowy i w większości przypadków powstaje z niewiadomej przyczyny. Uznaje się jednak, że choroba ta dotyka osoby, które nadwyrężają mięśnie zginaczy nadgarstka i palców. W większym stopniu może dotyczyć ludzi, którzy wiele godzin wykonują powtarzające się czynności, zarówno tych pracujących przy komputerze, przy taśmie produkcyjnej czy kierowców zawodowych. Przypadłość może pojawić się także u jednostek cierpiących z powodu zwyrodnienia stawów, zapalenia ścięgien, reumatyzmu, cukrzycy czy u tych z urazami nadgarstka. Zespół cieśni nadgarstka w większości dotyczy kobiet i zazwyczaj odnosi się do ręki, której częściej używamy.

Objawami wystąpienia choroby są zaburzenia czucia pierwszego, drugiego i trzeciego palca dłoni. Bóle tych palców występują początkowo w nocy. Z czasem dolegliwości drętwienia, mrowienia i ból odczuwane są także w dzień. Choremu trudno utrzymać przedmioty w ręce, pogarsza się motoryka dłoni.

Zaawansowane stany zaburzeń leczone są chirurgicznie i polegają na przecięciu lub usunięciu tkanek powodujących ucisk. Po eliminacji przyczyny ucisku nerwu pośrodkowego wraca prawidłowe ukrwienie operowanego miejsca i nerw zaczyna się stopniowo regenerować. Połączenie zabiegu chirurgicznego z właściwie dobraną rehabilitacją pozwala całkowicie odzyskać sprawność ręki.

Jeśli choroba jest w początkowym stadium, a dolegliwości nie są mocno dokuczliwe, to lekarz z pewnością rozważy unieruchomienie ręki, podanie leków likwidujących stan zapalny czy przepisze zabiegi rehabilitacyjne. Bardziej zaawansowana choroba będzie wymagała operacji, gdyż bez niej może dojść do trwałego uszkodzenia nerwu pośrodkowego, a co za tym idzie do utraty czucia w dłoni i do stopniowego zaniku niektórych mięśni ręki skutkującego pogorszeniem jej funkcji.

Po zdjęciu szwów zalecamy terapię manualną, której celem jest praca z tkanką nerwową i tkankami miękkimi otaczającymi układ nerwowy. Początkowo nad rehabilitacją czuwa fizjoterapeuta. Później odpowiednie ćwiczenia można wykonywać samemu. Przez kilka tygodni należy unikać przeciążenia poddanej zabiegowi dłoni.

Powrót do pracy uzależniony będzie przede wszystkim od zastosowanej metody operacyjnej oraz od rodzaju wykonywanych obowiązków. Do pracy biurowej, po tradycyjnym zabiegu, będzie można wrócić po około miesiącu, a do bardziej wymagających zadań fizycznych po około 2-3 miesiącach. Wykonywane czynności nie mogą sprawiać bólu operowanej ręki. Po zabiegu endoskopowym czas rekonwalescencji jest krótszy.

Niestety jest to proces długotrwały. Zależy oczywiście od zaawansowania choroby, rodzaju techniki zabiegu i może trwać nawet do 12 miesięcy.

Niestety u niektórych Pacjentów choroba ta może nawracać i będzie wymagała podjęcia kolejnego leczenia.

od kilkunastu minut do 1 godziny

miejscowe lub ogólne

1 dzień

Usuniecie szwów