Odzyskaj atrakcyjny biust i pełen komfort życia!

Dzielenie piersi – rekonstrukcja piersi z jednoczasową symetryzacją przeciwległej piersi

W wyniku leczenia raka piersi straciłam jedną pierś. Jej brak maskuję protezą, jednak nie mogę przyzwyczaić się w pełni do tej namiastki symbolu kobiecości. Dlatego myślałam o operacyjnym odtworzeniu brakującej piersi. Moja druga pierś jest okazała, a z wiekiem jej wygląd pogorszył się i nie jest już tak jędrna jak kiedyś. Niedawno przeczytałam o nowoczesnej metodzie dzielenia piersi, dzięki której mogłabym nie tylko odzyskać pierś, ale także stać się właścicielką symetrycznego biustu. Nie chcę jednak mieć dodatkowych blizn na brzuchu lub na plecach, które są integralną częścią dotychczas znanych metod autologicznych rekonstrukcji piersi. Szczęśliwie jestem osobą zdrową, która z sukcesem zakończyła leczenie onkologiczne. Myślę, że jestem gotowa, aby poddać się zabiegowi rekonstrukcyjnemu, który będzie spełnieniem moich marzeń.

Zabieg dzielenia piersi jest metodą jednoczasowej autologicznej rekonstrukcji z symetryzacją, której celem jest odtworzenie utraconej w wyniku mastektomii tej części ciała z wykorzystaniem tkanek piersi sąsiadującej, przy jednoczesnym wymodelowaniu zdrowej piersi.

Operacja polega na pobraniu z istniejącej piersi odpowiedniej wielkości płata skórno-gruczołowego, który przenoszony jest w miejsce usuniętego wcześniej narządu. Z pobranej tkanki oraz fragmentów skórno-tłuszczowych po mastektomii tworzony jest nowy gruczoł piersiowy. Pierś dawcza, jak i odtworzona są następnie odpowiednio formowane tak, aby biust był kształtny, symetryczny i naturalnie opadający.

Pacjentki po przebytej chorobie onkologicznej, a szczególnie te, u których leczenie wymagało usunięcia chorej piersi, cierpią nie tylko z powodu samego schorzenia, ale także ze względu na utratę atrybutów kobiecości. W tej trudnej sytuacji mogą im pomóc tymczasowo zewnętrzne protezy piersi, ale w szczególności szerokie możliwości zabiegów chirurgicznych.

Kobiety po przebytej mastektomii mogą skorzystać z wielu metod w celu odtworzenia piersi. Najpopularniejsze z nich i stosowane od lat polegają na wszczepieniu implantu lub na przeniesieniu płatów tkanek pobranych z różnych, odległych miejsc ciała Pacjentki. Metody wykorzystujące własną tkankę, mimo że gwarantują odzyskanie pięknej piersi, wiążą się z ryzykiem powikłań w miejscach pobierania materiału do przeszczepu i skutkują powstaniem dodatkowych blizn.

Aby zminimalizować wszelkiego rodzaju ryzyko oraz zmniejszyć dyskomfort Pacjentki, która podczas choroby onkologicznej doświadczyła ogromu bólu i cierpienia, nieustannie poszukuje się i rozwija techniki odtwarzania piersi. Jedną z nich jest rekonstrukcja wykorzystującą tkankę zdrowego gruczołu. Metoda ta powszechnie nazywana jest dzieleniem piersi. Obejmuje ona odtworzenie narządu przy jednoczesnej symetryzacji biustu. Postępowanie to nie tylko umożliwia uniknięcie tworzenia dodatkowych miejsc dawczych, ale także pozwala stworzyć pierś z tkanek, które są już budulcem tego narządu i są lepiej dopasowane pod względem gęstości, struktury czy kolorystyki, niż materiał pobrany z innych obszarów ciała. Procedura ta jest jednoetapowa, a po jej zakończeniu Pacjentka zyskuje kształtny, jędrny i symetryczny biust.

W celu zwiększenia efektów estetycznych i spotęgowania zadowolenia Pacjentki rekonstrukcja piersi może być rozszerzona o lipofilling czy modelowanie biustu.

Pacjentki planujące lub oczekujące na zabieg proszone są o zapoznanie się z „Przewodnikiem dla Pacjenta – przygotowanie do zabiegu”, który dostępny jest w sekcji PRZEWODNIK.

Zalecenia po zabiegu dzieleniu piersi:

• pobyt w klinice: Pacjentka pozostaje w szpitalu 1-2 dni;
  • opatrunki, odzież specjalna: przez co najmniej 8 tygodni należy nosić ochronny, specjalnie dopasowany biustonosz;
  • ograniczenia ruchowe: po zabiegu Pacjentka powinna leżeć z uniesioną głową i ramionami, przez pierwsze 3 dni po operacji należy leżeć wyłącznie na plecach, przez pierwsze 2 tygodnie po zabiegu nie wolno podnosić wysoko rąk (najwyżej do poziomu piersi), należy unikać gwałtownych ruchów i skręcania tułowia i nie należy podnosić cięższych przedmiotów, po 2 miesiącach od operacji Pacjentka będzie mogła także powrócić do uprawiania sportu, ale tylko za zgodą lekarza i gdy ćwiczenia nie będą powodowały dolegliwości bólowych w okolicach piersi;
  • leki: przyjmowanie leków powinno być uzgodnione z lekarzem prowadzącym, korzystanie z silnych leków przeciwbólowych wymaga szczególnej ostrożności, nie wolno stosować aspiryny oraz innych leków powodujących zaburzenia krzepliwości krwi, zaleca się korzystanie z preparatów zapobiegających powstawaniu twardych i przerośniętych blizn;
  • inne: od 2. tygodnia po zabiegu wskazane jest wykonywanie masaży piersi, przez co najmniej 3 miesiące nie wolno korzystać z solarium i nie można się opalać, nie wskazane jest też korzystanie z sauny;
  • wizyty kontrolne: Pacjentka zobowiązana jest do przyjścia na ustalone indywidualnie z lekarzem wizyty kontrolne.

O szczegółowych zaleceniach pozabiegowych Pacjentka będzie poinformowana w klinice.

Niestety z tej możliwości może skorzystać stosunkowo mała liczba kobiet po mastektomii. Optymalnymi kandydatkami do zabiegu są Panie po przebytej chorobie onkologicznej, które zakończyły proces leczenia, od co najmniej roku są zdrowe i nie są obarczone większym ryzykiem nawrotu choroby nowotworowej, a ewentualne nieprawidłowości w obrazie piersi dawczej nie są groźne. Dodatkowo dzielona pierś Pacjentki powinna być wystarczająco duża, aby chirurg plastyczny mógł z dostępnych komórek stworzyć nowy i piękny biust.

Z procedury dzielenia piersi nie będą mogły skorzystać Pacjentki, które są nosicielami mutacji w genach BRCA1 i/ lub BRCA2, osoby o zwiększonym ryzyku rodzinnym występowania raka piersi oraz jajników, kobiety u których choroba onkologiczna ujawniła się przed 50. rokiem życia. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej lekarz specjalista przeprowadza dokładny wywiad z Pacjentką, analizuje dostępną dokumentację leczenia oraz ocenia stan zdrowia, tak aby zaproponowana metoda rekonstrukcji piersi nie była dla Pacjentki ryzykowna i mogła zagwarantować najlepsze efekty końcowe.

Zabieg nie zwiększa ryzyka zachorowania na choroby onkologiczne i jest proponowany tylko tym Pacjentkom, u których może być przeprowadzony w bezpieczny sposób.

Wielkość biustu, który tworzony jest podczas operacji, uzależniony jest od rozmiaru zdrowej piersi. Im obszerniejszy jest gruczoł dawczy, tym większy jest zakres rozmiarów nowego biustu, który można zaproponować operowanej Pacjentce.

Dzielenie piersi nie jest rzeczywiście tak bardzo popularną i tradycyjną metodą odtworzenia piersi jak rekonstrukcja wykorzystująca tkanki z odległych obszarów ciała czy odtworzenie biustu z wykorzystaniem implantów. Nie wynika z tego, że jest mniej bezpieczna. Jest bardziej skomplikowana i wymagająca. Nie każdy specjalista podejmie się jej wykonania, ponieważ stanowi kompendium wyzwań z zakresu chirurgii rekonstrukcyjnej, plastycznej, onkologicznej i mikrochirurgii. Na świecie coraz częściej korzysta się z możliwości i zalet tej metody. W celu jej doskonalenia powstają kolejne techniki dzielenia piersi, tak aby ostateczny rezultat operacji był wyjątkowy, a sama procedura była jak najbardziej bezpieczna dla Pacjentki.

Pierwszą tego typu operację wykonał w Polsce w 2017 roku prof. nadzw. dr hab. n. med. Paweł Szychta, który jest założycielem kliniki. Do tej pory wykonane operacje zakończyły się sukcesem. Profesor jest doświadczonym chirurgiem plastycznym, który nieustannie poszukuje nowych i skutecznych metod leczenia niedoskonałości ciała oraz podejmuje się trudnych wyzwań. Swoje umiejętności szkolił w renomowanych ośrodkach w Polsce, jak i za granicą uczestnicząc między innymi w pionierskich zabiegach plastyki i rekonstrukcji piersi.

Tak. Procedura medyczna wymaga wykonania kilku nacięć, po których pozostaną ślady. Ich rozległość nie będzie tak duża jak po tradycyjnych metodach rekonstrukcyjnych wykorzystujących tkanki z bardziej odległych obszarów ciała. Właściwa pielęgnacja blizn spowoduje, że staną się one mniej widoczne i kłopotliwe.

Chirurg plastyczny dokłada wszelkich starań, aby rezultaty operacji były naturalnie, a nowe piersi były symetryczne i jędrne.

Operacje rekonstrukcyjne są zabiegami skomplikowanymi i wymagają odpowiedniego zaplanowania w czasie. Poprzedzone są konsultacjami i oceną stanu zdrowia Pacjentki. Podczas wizyty lekarz specjalista wraz z Pacjentką wybierze metodę, która będzie dla niej najlepsza, zagwarantuje odzyskanie pięknego biustu i zminimalizuje ryzyko wystąpienia ewentualnych powikłań.

O piersi, zarówno zdrowe, jak i te po przebytej chorobie onkologicznej, należy dbać i poddawać je badaniom profilaktycznym. Częstotliwość wykonywania oraz ich rodzaj określone powinny być przez lekarza prowadzącego, który zna historię choroby Pacjentki i indywidualnie nakreśli program opieki onkologicznej.

około 3 godziny

ogólne

1-2 doby

Zdjęcie szwów